top of page

Czy rolnik został sam w dolinie?

czyli tradycyjne zabawy muzyczno-ruchowe we współczesnej edukacji


Znacie to? "Stary niedźwiedź mocno śpi..." albo to: "Chłopcy, dziewczęta dalej, spieszmy się! Karuzela czeka..." lub "Rolnik sam w dolinie...". Prawdopodobnie odpowiedź na te pytania brzmi: TAK!

A jak zapytam o: "Chodzi lisek koło drogi" lub "Jawor, jawor, jaworowi ludzie"? Tu może już być różnie. Nic dziwnego. Wszystko zależy od tego, czy i na jakim etapie życia spotkaliśmy się z tymi zabawami muzyczno-ruchowymi.

Dziecięce zabawy z muzyką w tradycji przekazywane były głównie w podaniach ustnych. Część z nich zyskała sobie większą popularność i te przetrwały do dziś w szerokich kręgach. Inne zachowały się tylko w niektórych regionach Polski lub zupełnie o nich zapomniano. Spróbujmy na kilku przykładach odpowiedzieć sobie na pytanie, czy i jaką wartość można w nich znaleźć, a co za tym idzie, czy warto do nich wracać i stosować współcześnie w edukacji.

  • "Rolnik sam w dolinie" - zabawa kołowa, w której jedno z dzieci (rolnik) rozpoczyna zabawę dobirając sobie żonę, żona bierze dziecko, dziecko bierze nianię itd. W tej zabawie dzieci muszą zapamiętać długi ciąg postaci stopniowo pojawiających się w zabawie. To doskonałe ćwiczenie! Na końcu w zabawie pojawia się ser, który nikogo już nie dobiera - "zostaje w kole, bo nie umiał w szkole tabliczki mnożenia ani podzielenia". Ten fragment przypomina dzieciom, że warto się uczyć. Na szczęście "ser" w następnej rundzie zostaje "rolnikiem", co niweluje ewentualne rozczarowanie u dzieci.

  • "Stary niedźwiedź mocno śpi" - w tej zabawie dzieci śpiewając starają się nie obudzić niedźwiedzia. Muszą zatem starać się zapanować nad swoją ekspresją, a uciekając przed niedźwiedziem także nad koordynacją i szybkością. Wyliczając "pierwsza godzina - niedźwiedź śpi..." stosujemy liczebniki porządkowe, więc zabawa pozytywnie wpływa na rozwój umiejętności matematycznych.


  • Ciekawym przykładem zabawy muzyczno-ruchowej, którą warto stosować jest dobrze znana piosenka "Mój kask ma cztery rogi". W pierwszej zwrotce śpiewamy i ilustrujemy gestami słowa: mój, kask, cztery, rogi. W każdym kolejnym odśpiewaniu milkniemy na jedno ze słów pozostawiając tylko jego gest tak, że co zwrotka słów jest coraz mniej. Finalnie śpiewamy już tylko słowo "ma" oraz fragmenty "Bo gdyby nie te (gest <<rogi>>) i "to nie byłby (gesty <<mój>> <<kask>>). Zabawa doskonale ćwiczy m.in. pamięć, koncentrację oraz koordynację słuchowo-ruchową.

  • "Karuzela czeka" to kolejna, dość popularna zabawa. Dzieci ustawione w kole naprzemiennie wyciągają przed siebie nogi, podskakują i kręcą się w kole. Tu mamy do czynienie z integracją, pobudzaniem i hamowaniem (zatrzymanie kręcącego się koła). W naszej wersji dołożyliśmy dodatkowe zadania do wykonania pomiędzy kolejnymi zwrotkami: unoszenie w górę rąk, krążenia ramion wraz z nazywaniem strony prawej i lewej. Piosenkę "Karuzela czeka" w wersji od DobEdu możesz pobrać za darmo zapisując się na nasz newsletter na dole strony głównej www.dobedu.pl

Poza opisanymi walorami, wszystkie poniższe zabawy z całą pewnością integrują grupę i zwiększają poczucie rytmu u dzieci, dlatego z całą pewnością warto je stosować. Współcześnie oferta zabaw muzycznych jest olbrzymia. Internet jest kopalnią nowości w tym zakresie, a bez wątpienia samo DobEdu ma w swojej ofercie mnóstwo radosnych i ciekawych zabaw i piosenek z pokazywaniem. Niemniej jednak, należy pamiętać o swoich korzeniach i warto korzystać z zabaw tradycyjnych - skoro przetrwały dziesiątki lat, za kolejne dziesięciolecia prawdopodobnie nadal będą nie tylko bawić, ale też uczyć i wspomagać rozwój dzieci.

留言


bottom of page